Byggesak

Byggesak

    Tips en venn

    Del artikkelen

    NYHETER!

    25.11.2015 - NYTT TLF NR.  OG TLF TID!

    Vi har gjort noen endringer rundt telefon tid og telefon nr. Vi har nå telefon tid hver dag mellom 10 og 14 mandag til fredag. (NB stengt i perioden 22/12 2015-3/1 2016) Vårt nye telefon nr er 408 23 700. Epost adressen våres er som tidligere. servicekontoret@kongsberg.kommune.no. Denne blir besvart fortløpende.

    27.10.2015 - BRUK TRE!

    På sist utbyggermøte var vi så heldige å få besøk og en presentasjon av Trebruk as. De setter fokus på bruken av tre i større byggeprosjekter og viste oss en meget interessant video som du kan se her.

     

    START INFORMASJON

    Ønsker du å bygge eller gjøre arbeider på tomta?

    Når du sender byggesøknad til kommunen, skal saksbehandler vurdere søknaden opp mot plan- og bygningslov, tiltakets utforming, arealplaner, lokale retningslinjer og veilov. Du kan lese om viktige forutsetninger for å kunne få tiltaket ditt godkjent.

    Her finner du søknadsskjemaene

    Hvilke skjemaer som skal brukes er avhengig av hva du søker om. På Direktoratet for byggkvalitet finner du søknadsjema for byggesaker, disse kan fylles inn elektronisk eller for hånd eller i en kombinasjon. Det er nå også mulig med elektronisk byggesaksbehandling via Byggsøk.

    Hva må leveres sammen med søknaden?

    Når du skal levere en byggesøknad skal det i tillegg til søknadsskjema følge med tegninger, kart og kvittering for nabovarsling. Det er viktig at saksbehandler får en god forståelse av hva du ønsker å bygge.

    Krav til søknad, dokumentasjon

    NB! I søknader uten ansvarsrett er nabovarslingen ofte mangelfull. Vær spesielt oppmerksom på at søknaden ikke kan sendes inn før etter at fristen for merknader til nabovarselet er gått ut.

    Hvor lang er saksbehandlingstiden?

    Saksbehandlingstiden vil variere avhengig av hva slags sak du sender inn, men i en del saker har kommunen en lovfestet frist for saksbehandling. Disse fristene er omtalt i Plan og bygningslovens §§ 21-7 til 21-10 og i forskrift for byggesaksbehandling §§ 7-1 til 7-4.

    Innbyggerkontakten

    Innbyggerkontakten svarer på generelle spørsmål og gir råd og veiledning når du skal bygge. Her kan du få grunnleggende dokumentasjon som du har behov for ved innsendelse av byggesøknaden, for eksempel kart og planbestemmelser.

    Møte med saksbehandler / forhåndskonferanse

    Du bør ringe og avtale tid dersom du ønsker møte med saksbehandler. Dersom du ønsker en forhåndskonferanse, skal det sendes inn en skriftlig anmodning på eget skjema. Før møtet avholdes bør du lage et skisseforslag sammen med en ansvarlig søker (arkitekt), som også deltar på møtet.